Recensie: Sluit de deal van je leven

Toen Zorah nog maar vijf jaar was, sloeg haar vader haar moeder voor haar ogen dood met een bijl. Vijfentwintig jaar later is ze een ambitieuze jonge vrouw en een succesvol business consultant bij Cloverleaf. Ze staat op het punt een grote deal te sluiten als ze een schokkend bericht krijgt van een anonieme afzender: een afbeelding met een bloederige bijl.

Door Famke Prins

Door het gruwelijke sms-bericht staat Zorahs wereld even op zijn kop: wie heeft dit gestuurd? Wie weet er iets van haar traumatische verleden af? Is dit toevallig op dit moment gestuurd, of is het de bedoeling van de afzender om de aankomende deal te dwarsbomen? Zorah is in shock, nu haar verleden weer lijkt boven te drijven. Om al haar vragen beantwoord te krijgen huurt Zorah een privédetective in: Roelant. Maar is hij wel wie hij zegt dat hij is, of brengt hij Zorah juist nog meer in gevaar?
Cloverleaf is duidelijk een grote speler in de consultancywereld, en Zorah weet er snel op te klimmen op de carrièreladder en leeft voor haar werk. Het boek geeft je een kijkje in de consultancywereld en geeft je een goed beeld van wat een business consultant dagelijks doet en wat er komt kijken bij het sluiten en uitvoeren van een grote deal. Persoonlijk vind ik deze setting wat minder interessant, en omdat de werksetting voor een groot deel het plot beheerst, kon het verhaal mij niet lang geboeid houden. Maar de schrijfstijl van Floris Kleine is niet verkeerd, het verhaal leest vlot en bevat een goede mix tussen het privéleven van Zorah, haar werkzaamheden, het sluiten van de deals, de actie en het uitzoekwerk naar haar verleden. Het boek wordt grotendeels geschreven vanuit het perspectief van Zorah, maar dat wordt af en toe afgewisseld met dat van de detective Roelant. Hierdoor worden sommige scènes voor een deel dubbel besproken, wat zorgt voor herhaling. Maar Roelant is absoluut een mysterieuze figuur, bij wie je al snel je vraagtekens gaat zetten en hij is daarom een mooie toevoeging aan het grote mysterie.
De auteur heeft zich laten inspireren door de Klimop-zaak, de grootste vastgoedfraudezaak uit de Nederlandse geschiedenis. Als dit soort zaken je interesseren en je meer wilt lezen over de consultancywereld, het sluiten van grote deals waar veel geld in omgaat, maar waar ook weleens wat goed fout gaat, de hiërarchie in een groot bedrijf en de onderlinge machtsverhoudingen, zou Klaverblad zeker een boeiende thriller kunnen zijn voor jou.

Floris Kleijne, Klaverblad, Boekerij, 320 pagina’s (€ 20,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2021.