Recensie: ‘Iedereen verdient een tweede kans. Of toch niet?’

De cover van TBS van Natasza Tardio nodigt al meteen uit tot lezen. De grote letters, de onheilspellende ondertitel en de contrasterende kleuren. De achterflap belooft een spannend verhaal over een jong meisje, Maya, wiens moeder verliefd wordt op een boef: tbs’er Nico B. Als haar moeder verkondigt dat Nico bij hen komt wonen, ziet Maya haar fijne leven bij haar ouders in duigen vallen. Wat nu?

Door Aefke ten Hagen

Met TBS doorbreekt Natasza Tardio wederom grote taboes. Tbs’ers worden in de media vaak breed uitgemeten als gevaarlijke gekken. Daar moet je met een grote boog omheen lopen. Maar in het geval van Maya is dat onmogelijk. Haar moeder is sociotherapeut bij een tbs-kliniek en wordt verschrikkelijk verliefd op een cliënt die bij hen in huis komt wonen. Taboe nummer twee. Maya schaamt zich, ze is bang en wordt ook nog eens gepest op school met dit schandaal. Haar vader pakt zijn koffers. Het leven van Maya valt in duigen. En er is niets wat ze eraan kan doen.
Als je TBS in je handen hebt, ben je verkocht. Vanaf de eerste bladzijde word je het verhaal in getrokken: ‘Het gebons op de deur wordt steeds erger. Net als de chaos in mijn hoofd. Ik zoek naar de orde in de wirwar van beelden en emoties, maar het is onmogelijk.’ Het is een young adult-boek, maar voor volwassenen ook heel interessant en vermakelijk om te lezen. Interessant omdat het over een wereld gaat die normaal gesproken zoveel mogelijk verborgen wordt gehouden in de maatschappij. Vermakelijk omdat het razend spannend is. Want dat aspect is Tardio wel toevertrouwd. Er zit een hele spannende verhaallijn in. Je wilt doorlezen totdat je weet hoe het verhaal precies in elkaar steekt.
Bovendien is Tardio er goed in geslaagd om je mee te laten leven met de hoofdpersonages: je hebt medelijden met Maya en raakt verontwaardigd over het gedrag van haar moeder. Welke moeder doet haar kind zoiets aan? Waarom gaat de verliefdheid van de moeder voor de liefde voor haar kind? Dat is wat Maya zich ook afvraagt: ‘Ik zou er alles voor geven als mam nu in mijn kamer stond te zeuren over de rommel. Gefrustreerd veeg ik met mijn rechterarm een deel van de spullen op de grond. Het lawaai dringt nauwelijks tot me door. Het is niets vergeleken met het aanhoudende gedreun op mijn deur.’
Door de spanning, het onderwerp en de schrijfstijl zullen zelfs jongeren die niet veel lezen dit een interessant boek vinden. Het enige minpunt vond ik de dikte van het boek: je hebt het veel te snel uit! Ik had hier nog wel uren over door willen lezen. Zou er een TBS deel 2 komen van deze schrijfster?

Natasza Tardio, TBS, Blossom Books, 288 pagina’s (€ 14,99)