Recensie: Een weg door de tijd

Een kleine muis kijkt vol ongeduld uit naar de dag van het grote kaasfeest. Eindelijk is het zover! Maar wanneer het muisje op het feest aankomt, blijkt hij zich van dag te hebben vergist. Het feest was gisteren! Vastberaden om terug te reizen naar de dag van het feest om zo toch al die heerlijke kazen te kunnen proeven, gaat de kleine muis met Einsteins theorieën over de tijd aan de slag. Al loopt dat niet van een leien dakje.

Schrijver en illustrator Torben Kuhlmann maakte eerder al prentenboeken over Lindbergh, Armstrong en Edison, allemaal met een kleine muizenvriend in de hoofdrol. In Einstein. De fantastische reis van een muis door ruimte en tijd heeft de kleine muis grootse ideeën. Hij wil namelijk door de tijd reizen. Eerst probeert hij de wijzers van een klok terug te draaien, maar dat blijkt geen effect te hebben op de wereld rondom hem. Ook de grootte van de klok maakt blijkbaar niet uit. Een gesprek met een klokmakende muis brengt hem bij de relativiteitstheorie van Einstein. Denk je nu ‘Bah! Wetenschap is saai’, dan heb je je toch vergist! Dit boek bewijst namelijk het tegenovergestelde.
Onze kleine muis haalt zijn inspiratie bij Einstein, maar komt uiteindelijk zelf tot de tijdreis-oplossing. Al gaat het tijdreizen niet helemaal zoals hij had verwacht, want het verleden brengt gevaren met zich mee. Zo krijgen we een spannend verhaal vol creativiteit en wetenschap.

Deze muis is nieuwsgierig, moedig en een echte doorzetter. Er zijn verschillende momenten waarop je vergeet dat hij maar een klein muisje is, want de bergen die hij verzet zijn enorm. Toch slaagt Kuhlmann erin om voor die enorme problemen een oplossing op muizenmaat te vinden. Zit je vast in het verleden zonder computer om de berekeningen te maken die je terug naar huis kunnen flitsen? Dan zoek je hulp bij één van de slimste mensen ooit. De haalbare stapjes zorgen ervoor dat het boek vlot leest en tegelijk ook realistisch blijft aanvoelen… ook al is het een verhaal over tijdreizen, verteld door muizen.

‘Een ogenblik was de kleine muis stil en probeerde hij te bedenken hoe hij zijn vraag het best kon formuleren. Uiteindelijk zei hij: “Wat is… tijd?”
“Wil je weten hoe laat het is?”
“Nee, nee. Ik wil weten wat tijd precies is.”
De klokkenmaker keek hem verwonderd aan. Die vraag was hem nog nooit gesteld. Bedachtzaam streek hij over de witte haren van zijn baardje. Toen wenkte hij de kleine muis. “Kom mee.”’

Laten we het tot slot nog even hebben over de prachtige illustraties in dit boek! Ze zorgen niet enkel voor de juiste sfeer, sommige stukken van het verhaal worden niet in woorden maar door de tekeningen verteld. Zo worden bijvoorbeeld de reis naar het kaasfeest en het maken van de tijdmachine geïllustreerd door prachtige, kleurrijke en gedetailleerde afbeeldingen die volledige pagina’s beslaan.
Dit boek toont het belang van dromen. Het toont dat je moet durven vragen stellen, dat de oplossing vaak een beetje op zich laat wachten, maar dat je het niet zomaar mag opgeven. Het maakt wetenschap op kindermaat met een geweldig, muizig hoofdpersonage waar je maar geen genoeg van krijgt en illustraties die je keer op keer zullen doen wegdromen. Een boek waar zowel klein als groot van zal kunnen genieten. Einstein wist het al, en jullie nu ook: ‘Fantasie is belangrijker dan kennis, want kennis is begrensd.’
Dus durf te dromen!

Torben Kuhlmann, Einstein. De fantastische reis van een muis door ruimte en tijd, vertaling: Joukje Akveld, Uitgeverij de Vier Windstreken, 128 pagina’s (€ 19,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie januari 2021.