Recensie: Stamppotbijbel

Kookbijbels zijn onmisbaar voor iedere enthousiaste kookliefhebber, want hierin leer je aan de hand van stap-voor-stapinstructies alle basistechnieken. Er bestaan bijvoorbeeld al varianten voor pasta, soep, en salade, en dankzij Werner Drent is er nu ook een Stamppotbijbel. In dit naslagwerk kom je alles te weten over de eindeloze mogelijkheden van de Hollandse pot.

Door Nora van Ouwerkerk

In de Stamppotbijbel. Van aardappel tot boerenkool en van pompoen tot zuurkool heeft Drent, de stamppotexpert van Nederland, meer dan tweehonderd unieke recepten gebundeld. Hij laat zien dat je door middel van te stampen oneindig kunt variëren en de lekkerste gerechten op tafel kunt zetten. Het boek is ingedeeld in dertien verschillende hoofdstukken die zijn gerangschikt aan de hand van ingrediënten, bijvoorbeeld: bladgroente, paddenstoelen, peulvruchten, stengelgroente, wortel en knolgewas, bloemen, buitenlands tintje en, niet te missen, oma’s klassiekers.
Bij de klassiekers vind je de recepten waarmee iedereen is opgegroeid: hete bliksem, hutspot, boerenkool en zuurkool. Worden al deze gerechten dan gemaakt van aardappelen? Niets is minder waar volgens Drent: ‘Met de Stamppotbijbel wil ik juist laten zien dat de aardappel niet altijd het hoofdingrediënt van een goede stamppot hoeft te zijn. Ons voedsel wordt steeds duurzamer en moderner, waarbij de klassieke stamppotten niet kunnen achterblijven. Ze hebben een frisse blik nodig, een andere kijk.’ Die frisse blik komt duidelijk naar voren in het hoofdstuk van wafel tot bitterbal, waarin de schrijver laat zien wat je met restjes kunt doen. De opties zijn divers. Je kunt er pannenkoeken of muffins van bakken, het verwerken in een soep of er zelfs mini-loempia’s en bitterballen van maken.

In deze bijbel helpt Drent ook een ander misverstand uit de wereld: ‘Dat stamppot alleen in de winter kan worden gegeten, bijvoorbeeld. Niets is minder waar: voor elk seizoen en voor elke gelegenheid bestaat er wel een passende stamppot.’ Door fruit, zoals aardbeien, te gebruiken wordt het gerecht fris en kun je er ook in de zomer van genieten. Daarnaast kun je ook met eetbare bloemen koken, waarmee je de lente letterlijk op tafel zet. Het boek is geschikt voor alle kookliefhebbers, of je nu veel of weinig ervaring hebt in de keuken. Het maken van stamppot is immers vrij simpel. Daarnaast geeft de schrijver in het boek instructies waarin hij aan de hand van foto’s laat zien hoe je bepaalde kooktechnieken uitvoert. Hierdoor wordt het duidelijk dat je met het juiste keukengereedschap en een beetje oefening in een handomdraai een unieke stamppot klaarmaakt. Een groot voordeel is dat de ingrediënten voor de recepten eenvoudig te verkrijgen zijn. Sterker nog, je hebt er zelfs heel weinig voor nodig; het meeste hoort waarschijnlijk al bij je standaard keukenuitrusting. Om de vele recepten makkelijk terug te vinden, heeft Drent een receptenindex en een ingrediëntenregister toegevoegd. Als je zin hebt in een gerecht met een bepaald ingrediënt, kun je in het register opzoeken in welk recept dat bestanddeel wordt gebruikt. Op deze manier is het boek handig te gebruiken.

Als je alleen al door de Stamppotbijbel bladert en de mooie foto’s ziet, krijg je gelijk zin om aan de slag te gaan. De originele recepten wekken creativiteit op en doen je beseffen dat je smaken onbeperkt kunt combineren. Of ik daadwerkelijk alles uit durf te testen, weet ik nog niet. Maar ik maak deze winter sowieso meer dan alleen een boerenkoolstamppot.

5 sterren

Werner Drent, Stamppotbijbel. Van aardappel tot boerenkool en van pompoen tot zuurkool, Uitgeverij Carrera, ISBN: 9789048842247 464 pagina’s (€ 31,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 7 januari 2019.