Recensie: De wijsheid van wolven

Elli Radinger maakte meer dan twintig jaar geleden de keuze om haar leven als advocaat op te geven en haar grote passie na te jagen: onderzoek doen naar wolven. Nu deelt ze haar ervaringen en laat ze zien dat de mens nog veel kan leren van dit dier.

Het eerste wat opvalt aan De wijsheid van wolven is de passie van Radinger. Haar liefde voor wolven voert de boventoon in haar verhaal, vanaf het moment dat ze voor het eerst oog in oog stond met de leider van een roedel tot het onderzoek dat ze nu in barre omstandigheden verricht. Ze haalt regelmatig wetenschappelijk onderzoek aan, maar het unieke is dat ze het gedrag van wolven analyseert en dit verlevendigt met haar observaties en ervaringen, terwijl ze enkele hardnekkige mythes doorprikt. ‘De grommende schepsels met blikkerende tanden die we in films te zien krijgen, vormen een grote tegenstelling met echte, in het wild levende wolven, waarvan het gedrag wordt gekenmerkt door harmonie en een speelse, liefdevolle omgang met elkaar,’ vertelt ze over onze beeldvorming over de wolf.

Wat ze vooral gelooft is dat mensen iets kunnen opsteken van het gedrag van deze dieren. Het boek is dan ook overzichtelijk ingedeeld in hoofdstukken als ‘De kunst van communicatie’, ‘Het spel van het leven’ en ‘De kracht van vrouwen’. Zonder belerend over te komen geeft Radinger aan hoe wolven omgaan met kernwaarden als familie, dood en hun omgang met oudere dieren. Soms komt dit overeen met onze normen en waarden, bijvoorbeeld het belang van rituelen om onderlinge relaties te versterken, maar soms is het contrast tussen mens en dier groter. Zo genieten oudere wolven in de groep een groot respect, omdat ze worden gewaardeerd door hun ruime ervaring, vooral op het gebied van de jacht. Iets waar mensen in hun omgang met oudere werknemers op de arbeidsmarkt nog veel van kunnen leren, vindt Radinger.

Gelukkig heeft de onderzoekster ook zoveel gevoel voor humor dat ietwat zweverige stukjes onderbroken worden door haar eigen zelfspot. In het hoofdstuk over de kennis die wolven bezitten, zegt ze bijvoorbeeld: ‘Niet iedereen kan zichzelf in de verre wildernis terugtrekken om wilde wolven te ontmoeten. Maar als we ervoor openstaan, kunnen we wel allemaal de wijsheid van wolven in onszelf ervaren… Op het gevaar af dat je me na het onderstaande relaas naar de esoterische hoek verwijst, wil ik graag een ervaring met je delen die mijn wereldbeeld behoorlijk op zijn kop heeft gezet.’ Door haar schrijfstijl en zelfspot trekt ze ook cynische lezers over de streep om door te lezen.

Mocht je het na het lezen van dit boek ook aangestoken zijn door het enthousiasme van de onderzoekster: Radinger geeft ook nog wat tips voor wolvenexcursies in Duitsland en Yellowstone. Veel van haar ervaringen lijken wellicht ver van ons bed, maar het dier rukt ook in Europa op. Hopelijk leveren haar wolvenwijsheden iets op als ook wij binnen afzienbare tijd oog in oog staan met dit fascinerende dier.

Elli Radinger, De wijsheid van wolven, vertaling: Davida van Dijke, Uitgeverij Lev., 288 pagina’s (€ 20,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant juli 2018.