Recensie: Dans om de troon

Toen ik Engels studeerde, had ik een vak dat Old and Middle English heette. Daarvan is me met name één ding bijgebleven: in 1066 vond de Slag bij Hastings plaats waarbij Willem de Veroveraar overwon. Het staat in m’n geheugen gegrift en wie had gedacht dat die kennis me nog eens van pas zou komen?

Door Oglaya Doua

In Dans om de troon van schrijversduo Marianne en Theo Hoogstraaten draait het om de Normandische Isa. Ze heeft haar ouders nooit gekend en is opgevoed door haar grootouders op een afgelegen burcht. Als haar opa overlijdt, besluit ze naar het hof van haar oom, hertog Willem van Normandië, te gaan met een bewijs van haar afkomst. Daar aangekomen, wordt ze hartelijk ontvangen door haar oom en diens echtgenote Mathilde van Vlaanderen. Maar al snel leert Isa dat er veel geheimen bestaan aan het hof en dat er verschillende belangen zijn. Koning Edward heeft namelijk niet lang meer te leven en heeft geen opvolger. De strijd om de troon is al begonnen voordat hij is begraven.
Een machtsspel is altijd heerlijk om te mogen aanschouwen. Maar niet vaak wordt het zo spannend verteld als in Dans om de troon. Bijna elk personage dat Isa ontmoet in het paleis heeft iets te verbergen en een belang bij een bepaalde persoon als de opvolger van koning Edward. De vriendelijkheid van Mathilde bijvoorbeeld maakt het leven voor Isa veel makkelijker, maar Mathilde weet niet wat Isa’s echte afkomst is en gaat ver om haar man te steunen in zijn plan om de kroon te bemachtigen. En dan zijn er ook nog de nar en Garvin van Winchester, een lord van het Engelse hof die een boodschap heeft voor Willem van Normandië. Zij lijken allebei iets te weten uit Mathildes verleden, maar laten hierover niets los, totdat de nar op brute wijze wordt vermoord. Er zijn maar weinig personen die Isa kan vertrouwen en dat maakt dat je de bladzijden snel wilt omslaan om erachter te komen hoe alles zich ontvouwt.
De Hoogstraatens hebben duidelijk veel onderzoek gedaan naar de periode van 1064 tot 1066. Feestmaaltijden en andere gebeurtenissen in het hofleven worden met zulke prachtige details beschreven, dat je jezelf in een middeleeuws kasteel waant. ‘Alle gangen en ruimtes waren behangen met zware wandtapijten, die niet alleen een voorname en kleurige aanblik gaven, maar die ook de kilte uit de muren tegenhielden.’
Jammer is wel dat er minder vaart in het verhaal zit vanaf het moment dat Isa trouwt. Isa is dan niet meer de jonge vrouw die probeert te overleven in de wereld van hertogen en ladies, maar inmiddels een pion in het spel, die haar volgende zetten slim en politiek moet spelen, zeker naar de aanloop van de Slag bij Hastings. Gelukkig eindigt het boek met een belofte op een vervolg.
Bijna elk personage in Dans om de troon heeft werkelijk geleefd en vrijwel alle gebeurtenissen hebben werkelijk plaatsgevonden. Des te knapper is het om te lezen hoe de auteurs fictieve personages zoals Isa en Garvin in het verhaal hebben geïntegreerd. Alles is sfeervol en spannend beschreven en daarom zeker een aanrader voor mensen die Game of Thrones te bloederig vonden, maar wel van Middeleeuwse intrige houden.

Marianne en Theo Hoogstraaten, Dans om de troon, Uitgeverij De Crime Compagnie, 300 pagina’s (€ 17,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie maart 2020.