Recensie: Cody

Misleidend. Dat is Cody, de thriller die je telkens op het verkeerde been zet. De schattige witte schoentjes en het gestipte kleedje op het omslag houden je vanaf de aanschaf van het boek al voor de gek. De Nederlandse variant van Gone Girl, dat is Bernice Berkleefs thrillerdebuut.

Door Anne van Blijderveen

Nietsvermoedend stap je het verhaal in. Het enige dat de cover vrijgeeft is de quote: ‘Een leeg kinderbedje. Een moeder in paniek. Waar is de vader?’ Cody, het wolkje van Oscar en Jelka, is verdwenen. Jelka merkt dit pas als ze veel te laat wakker wordt. En Oscar is weg.
Jelka komt uit een notarisgezin, haar vader geniet veel aanzien, maar thuis heeft hij een heel ander gezicht. Dit maakt haar een stil en teruggetrokken kind. Oscars vader is een beroemd thoraxchirurg en als zijn echtgenote jong sterft, stort hij zich enkel nog op zijn werk. Oscar wilde eigenlijk een vrij en wild leven leiden, maar wanneer ook zijn vader overlijdt, wordt hij een workaholic.
Hun jeugd zet de toon voor het verdere leven van Oscar als Jelka. Al snel lijkt het erop dat Oscar hun zoon heeft gedood om aan de sleur van zijn leven en huwelijk te ontsnappen. Als je de lieflijke cover niet eens kunt vertrouwen, weet je dat in Cody niets, maar dan ook niets is wat het lijkt. Meer kan niet prijsgegeven worden, want dat zou het verhaal verpesten. Maar: bereid je voor op een verslavende pageturner.
De grote kracht van dit debuut is overduidelijk Berkleefs kunst om je tot aan het einde in het ongewisse te laten, want deze whodunnit valt moeilijk te voorspellen. Wel raak je soms verstrikt in de vier verschillende perspectieven waaruit het verhaal wordt verteld. Zo doet de optiek van Jelka’s moeder Lena er eigenlijk niet toe tot op het einde van het boek. Dit voelt dan ook als verspilde ruimte en haalt de vaart uit het verhaal. De overige vertelperspectieven zijn wel van belang, maar die blijven soms wat hangen in innerlijke monologen. Er zit weinig letterlijke beweging in het verhaal, omdat het zich voornamelijk afspeelt in de hoofden van de personages terwijl ze af en toe van bank of uitzicht wisselen. Maar dit zij de schrijfster allemaal vergeven, want als je met een ongelooflijke plottwist de belofte kunt inlossen van een Gone Girl-verhaal, kun je bij mij niet meer stuk.

Bernice Berkleef, Cody, The House of Books, 272 pagina’s (€ 15,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 3 september 2018.