Moord op de Kaapse Vlakte

Tijdens mijn interview met Deon Meyer is Engels de voertaal. Toch is het best handig dat zijn moedertaal Afrikaans is. Als de thrillerschrijver het heeft over de Hollandse meesters, loopt hij eventjes vast: ‘For the blue pigment they used… What do you call it? Grondstof?’

We hebben het niet voor niets over de Gouden Eeuw van de Nederlands schilderkunst. Speciaal voor de Spannende Boekenweken schreef Meyer het geschenkboekje De vrouw in de blauwe mantel. De Zuid-Afrikaanse Meyer, die als internationale bestsellerauteur zijn boeken in 27 talen vertaald zag worden en talloze gerenommeerde prijzen won, was vereerd toen hij door de CPNB benaderd werd om deze novelle te schrijven. ‘Ik voelde meteen een zekere verantwoordelijkheid om iets goeds te maken, maar ook een hommage te brengen aan de Nederlandse cultuur. Ik wilde schrijven over de band tussen Nederland en Zuid-Afrika, twee landen die een rijk verleden met elkaar delen.’
In De vrouw in de blauwe mantel onderzoeken inspecteur Griessel en diens partner Cupido, beiden werkzaam voor de speciale politie-unit de Valken, een moordzaak in Kaapstad die iets te maken lijkt te hebben met het werk van de Nederlandse schilder Fabritius. Deze zeventiende-eeuwse kunstenaar speelde ook al een belangrijke rol in Het puttertje (2015) van Donna Tartt, een boek waar Meyer de nodige inspiratie uit putte. ‘Toen ik die roman uit had, wilde ik echt alles over deze kunstenaar lezen. Toen ik dat deed, ontdekte ik onder andere hoe hij aan zijn einde kwam. Dat feit is uiteindelijk een belangrijk onderdeel van dit verhaal geworden.’

Deze novelle is niet Meyers eerste boek over Griessel en Cupido. Zij maakten al eerder hun opwachting in verschillende thrillers van de Zuid-Afrikaanse schrijver. Het is een intrigerend duo: ze doen je lichtelijk denken aan de sympathieke De Cock en Vledder uit Baantjer, maar dan met een immoreel sausje eroverheen. Zo deinzen ze er niet voor terug om ondervraagden te chanteren en te bedreigen. Het duo heeft een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt, vertelt Meyer. ‘In het eerste boek dat ik over hen schreef, mochten ze elkaar helemaal niet. Inmiddels zijn we vijf, zes boeken verder. In dit nieuwste verhaal hebben ze wederzijds veel respect voor elkaar. Er is zeker sprake van broederliefde.’
Griessel en Cupido zijn niet gebaseerd op echt bestaande mensen, licht Meyer toe. ‘Maar de Valken bestaan wel echt. Ik breng die politie-unit regelmatig een bezoek en ik probeer de kwesties waar ze in het echt mee te maken krijgen in mijn boeken te verwerken. Ik haal dus zeker inspiratie uit de werkelijkheid.’
Hetzelfde geldt voor de taal die Meyer in zijn boeken gebruikt: in zowel de originele, Afrikaanse tekst als de Nederlandse vertaling vind je een hoop Engelse woorden terug. ‘Dat is hoe het dialect van de Kaapse Vlakte werkelijk klinkt. Ook hebben we in Zuid-Afrika negen officiële talen, dus als een Zulu en een Afrikaan met elkaar praten, kiezen ze vaak voor het Engels. Kortom: ik probeer het zo realistisch te maken als ik kan.’

Meyer mag in het buitenland voornamelijk bekend zijn om zijn Griessel-thrillers, in eigen land is hij tevens een verdienstelijk producent en scriptschrijver. Zo verscheen dit jaar Jagveld, een bloedstollende film over een jonge vrouw die getuige is van een brute moord in de wildernis en daarna zelf door de moordenaars opgejaagd wordt. Het werken aan films is volgens Meyer een compleet ander proces dan het schrijven van een boek. ‘In Zuid-Afrika heb je te maken met een laag budget. Recentelijk heb ik een script geschreven waarvan het verhaal zich alleen overdag afspeelt, met zo min mogelijk personages – allemaal om de kosten zoveel mogelijk te drukken.’ Maar het werken aan films brengt ook leuke dingen met zich mee. ‘Het leukste is dat het een gezamenlijk proces is. Ik schrijf het script, en daarna gaan de regisseurs, acteurs en technici ermee aan de slag. Uiteindelijk is de film een product van de creativiteit van een heleboel talentvolle mensen. Terwijl je een boek in je eentje schrijft. Dat is een stuk enger: je kunt de cameraman niet de schuld geven als het mis gaat…’

Als ik zijn andere nieuwe boek ter sprake breng, wordt Meyer zo enthousiast dat ik vermoed dat zo’n zondeboek dit keer niet nodig is. Sinds kort ligt Koorts in de winkel, een post-apocalyptisch verhaal over een man en zijn zoontje, die behoren tot de weinige overlevenden in Zuid-Afrika na de uitbraak van een agressief virus. Het was voor Meyer de eerste keer dat hij iets in dit genre schreef. ‘Ik had al jaren bepaalde ideeën over de maatschappij en het milieu, dingen waar ik me wel zorgen over maak. Toen ik begon, wist ik waar ik wilde beginnen en hoe het verhaal zou eindigen. Maar ik wist niet wat er daartussen zou gebeuren. Daarom was het voor mij echt een ontdekkingsreis. Omdat het dit keer niet ging om een misdaadverhaal, voelde ik de vrijheid om gewoon te zien waar het verhaal me heen zou brengen. Het was de meest plezierige schrijfervaring van mijn leven. Zelfs als ik daar ooit nog eens bij in de buurt kom, zal ik erg blij zijn. Ik ben erg trots op het eindresultaat, en hoop dat iedereen ervan gaat genieten.’

De Spannende Boekenweken zijn van 9 tot en met 25 juni. Kijk voor meer informatie en evenementen op www.spannendeboekenweken.nl

Beeld: Guido Schwarz

Boekgegevens

Deon Meyer, De vrouw in de blauwe mantel, Uitgave van de CPNB, 95 pagina’s. Je krijgt dit boek cadeau in de deelnemende boekwinkel bij aankoop van ten minste € 12,50 aan Nederlandstalige boeken tijdens de Spannende Boekenweken

Berichten gemaakt 5313

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven