De mooiste filmpjes bij de Lijst der Lijsten

Al dertien jaar maakt Leo Blokhuis, samen met Arjan Vlakveld en Dirk Jan Roeleven, de prachtigste minimuziekdocumentaires voor het programma Top 2000 a gogo. In Het Grote Top 2000 a gogo Kijk-, Lees-, en Luisterboek geven zij een kijkje achter de schermen.

Vanaf eerste kerstdag kunnen muziekliefhebbers weer genieten van de Top 2000 op Radio 2 en het bijbehorende, door Matthijs van Nieuwkerk gepresenteerde televisieprogramma Top 2000 a gogo. Voor deze show maken Blokhuis, Vlakveld en Roeleven ieder jaar weer een serie indrukwekkende minidocumentaires over grote én onzichtbare helden uit de muziekgeschiedenis. In het Kijk-, Lees- en Luisterboek – inclusief dvd en cd – vertellen deze drie mannen de verhalen achter een aantal van deze filmpjes. In gesprek met de Boekenkrant gaat Blokhuis vol passie in op het boek, zijn werk en zijn wensen: ‘Ik zou zó graag een keer met David Bowie over ‘Heroes’ praten.’

Voor de samenstelling van dit boek zijn jullie de archieven van dertien jaar Top 2000 a Gogo ingedoken. Hoe ging de selectie in zijn werk en hoe was het om alles weer terug te zien?
‘Het is niet alleen leuk om je eigen filmpjes terug te zien, maar ook die van elkaar. Een enkel filmpje pakt bij het terugkijken wat minder uit. Dat kan om allerlei redenen zijn: je krijgt minder tijd bij de artiest dan afgesproken, de artiest wil niks, of is in een slechte bui…
‘Een groter obstakel vormden de rechten van artiesten als Paul McCartney, de Stones en Donna Summer. Verder hebben we niet willen dubbelen met een eerdere dvd die al is uitgekomen. Dat deed soms pijn. Op die eerdere dvd staan alleen filmpjes, maar er zit geen boek bij. Ik had nog graag een verhaal geschreven over mijn grappige ontmoeting met de Mark & Clark Band, of de mooie ontmoeting met bassiste Carol Kaye. Maar daar zijn we dus streng in geweest.’

Wat is jouw favoriete verhaal uit het boek?
‘Ik vind Dirk Jans verhaal over Jacques Dutronc heel mooi en bloemrijk. Ook vind ik Arjans verhaal over The Blue Nile en ‘Tinseltown in the Rain’ erg mooi, omdat het zo persoonlijk is. Voor mijzelf kan ik de verhalen niet los zien van de ontmoetingen en de personen die erbij horen. Ik ben erg gehecht aan het verhaal over Jim Croce met zijn zoon en weduwe en de zeer persoonlijke ontmoeting die ik mocht hebben met Roger Hodgson van Supertramp.’

Ze zeggen wel eens dat je je helden niet moet ontmoeten. Daar moest ik aan denken bij je ontmoeting met Don McLean, een meesterlijke songwriter die hier overkomt als nare hork. Albert Hammond lijkt me juist een inspirerende man. Zorgen leuke én minder leuke ontmoetingen ervoor dat je anders naar de muziek van een artiest gaat luisteren?
‘Een ontmoeting kleurt vrijwel altijd de manier waarop je naar muziek luistert. Een enkele keer verpest zo’n ontmoeting je luisterervaring, maar in het geval van Don McLean – inderdaad een taaie klus – heeft het dat niet gedaan. Ik vind zijn muziek nog steeds prachtig. En daarbij: een taaie of lastige ontmoeting hoeft niet per sé een slecht of vervelend filmpje op te leveren. Ik denk dat dat in het geval van McLean ook niet zo is. Uiteindelijk is hij een wat gesloten, bijna zonderlinge en eenzame man, die zelf zegt voor de kunst te lijden. Vind ik ook wel weer interessant.
‘Een mooie ontmoeting levert daarentegen vrijwel altijd een mooie extra laag op in de manier waarop je naar muziek luistert. Hammond is een mooi voorbeeld. Zijn platen klinken inmiddels wat gedateerd, maar hij is een geweldige liedjesschrijver en bovenal een zeer innemende man. Zo’n ontmoeting helpt mij ook de wereld van de muzikanten en hun omgeving beter te begrijpen.’

Jullie beschrijven ook dingen die mis gaan tijdens of voor een interview: artiesten die te laat komen opdraven, of die het eigenlijk niet over jouw onderwerp willen hebben. Zijn er daardoor wel eens documentaires gesneuveld?
‘Wij kunnen het ons eigenlijk niet permitteren om met niks terug te komen. We werken voor de publieke omroep en dit is een duur onderdeel van ons programma, daar zijn we ons altijd erg van bewust. We doen uitgebreid research om alles zo goed mogelijk dicht te timmeren. Ik kan me twee gelegenheden herinneren dat het misging: de eerste is een ontmoeting die ik zou hebben met Paul McCartney in de buurt van Los Angeles, die gecanceld werd terwijl ik al in het vliegtuig zat. Ik heb tijdens dat bezoek aan LA toen ook David Crosby gesproken. We proberen altijd dingen te combineren binnen één reis. Uiteindelijk kon ik mijn bezoek aan LA twee dagen verlengen en heb ik McCartney een paar dagen later dan gepland in Sacramento gesproken.
De andere was een wat vage afspraak met Graham Nash, die ik in LA wilde spreken over ‘Our House’. Dat is echt misgegaan. Hij kwam gewoon te laat terug uit Hawaï. Ik heb anderhalve dag op mijn bepaald niet luxe hotelkamer gezeten omdat zijn manager alleen wilde mailen in plaats van bellen, en ik in die tijd mijn mail nog niet op mijn telefoon kon checken. Ik ben wat Nash betreft onverrichter zake terug gegaan, maar ik had ook een afspraak met The Sparks, en die is wel gewoon doorgegaan.’

Je hebt al veel van je helden mogen ontmoeten. Over welke artiest zou je nog echt een filmpje willen maken?
‘Ik zou zó graag een keer met David Bowie over ‘Heroes’ praten. Aan dat nummer zit een fantastisch verhaal vast, over Berlijn, de muur, de experimentele Duitse muziek. Het is een van de meest indrukwekkendste nummers die ik ken. En Bowie is een held.
‘Ook had ik graag Brian Wilson een keer gesproken over ‘Good Vibrations’. Technisch gezien zou dat nog altijd kunnen, maar Wilson is allang niet meer in zijn beste doen. Ik denk dat ik het niet meer wil. De man is regelmatig een beetje in de war.’

Misschien kun je alvast een tipje van de sluiter oplichten: welke documentaire mogen we tijdens de komende serie A Gogo’s absoluut niet missen?
Ik heb in New York Jake Holmes geïnterviewd. Die naam zegt je wellicht niet zo veel, maar hij is de man die ‘Her Song’ schreef. Wij kennen dat als ‘Voor haar’ van Frans Halsema. Hij schreef bovendien ‘Dazed & Confused’, later door Jimmy Page bewerkt tot een klassieker voor Led Zeppelin.
En ik ben deze zomer naar Kim Wilde in Engeland geweest. Ik wilde daar in de zomer al filmen, omdat zij een fanatiek tuinliefhebber is. Ze heeft op de BBC ook programma’s over tuinieren gemaakt.’

Beeld: Duncan De Fey

T2000BoekOmslag_DEF.indd

Boekgegevens

Matthijs van Nieuwkerk, Leo Blokhuis, Dirk Jan Roeleven en Arjan Vlakveld,Het Grote Top 2000 A Gogo Kijk-, Lees-, en Luisterboek. Uitgeverij De Bezige Bij, ISBN 978 90 234 9546 8 (€ 39,99)

Dit interview verscheen eerder in de Boekenkrant, editie december 2015

Berichten gemaakt 5313

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven