Recensie: Zwarte golven

Bram Bakker is psychiater en schrijver. Hij las voor ons de thriller Zwarte golven, waarin Tim en Julia door miljonair Robert worden gevraagd op zijn zeiljacht mee te varen naar Corfu. Maar is Robert wel wie hij zegt?

In mijn jonge jaren las ik graag spannende boeken. Tomas Ross en Robert Ludlum waren mijn favorieten. Het fijnst vond ik de boeken die in het echt gebeurd zouden kunnen zijn, omdat ze mijn fantasie prikkelden. Lezen was vakantie in mijn eigen hoofd, zoals het terechte cliché luidt. Waarom ik met dit genre gestopt ben, weet ik eigenlijk niet precies. Het is vast zoiets onnozels als het ontbreken van tijd, of prioriteit.

Aan het genoegen dat je eraan kunt ontlenen is niets veranderd, ontdekte ik toen ik Zwarte golven van Eric Wewerinke las. Het boek werd me van diverse kanten aangeraden, vooral omdat het ‘een echte psychologische thriller’ zou zijn. Dat is bij mij geen aanbeveling, ik vind het een marketingterm rond knappe blonde schrijfsters. Dat de auteur een man is vond ik wel een pre, flauw genoeg misschien.

Hoe dan ook: het is een heerlijk boek. Het gaat over een enorme engerd, waarvan er gelukkig niet veel in het echt bestaan. Maar ze bestaan wel, en dat voelt de lezer. En dat is precies de kracht van Zwarte golven: je wilt doorlezen, om de karakterontwikkeling van de creep te volgen. De plot is eigenlijk bijzaak. Dit kan in principe iedereen gebeuren, die zich laat verleiden om op een boot te stappen… Het is pakkend geschreven, in een stijl die de inhoud dient, precies zoals het hoort.

Ik kijk uit naar de film of het toneelstuk, en lees als eerste het volgende boek van Wewerinke, als hij dit genre trouw blijft…

Eric Wewerinke, Zwarte golven, Uitgeverij Water, 220 pagina’s (€ 20,00)

Berichten gemaakt 5304