Recensie: De vlucht van creatieve vogels

Als je een vogel zou kunnen maken, hoe zou je dat dan aanpakken? Maak je eerst een tekening? Zoek je inspiratie? Werk je van binnen naar buiten of van buiten naar binnen? In Hoe maak je een vogel volgen we een meisje met een plan. Zij zoekt voorzichtig alle stukjes bijeen en gaat aan de slag. Volg je mee?

Ik heb dit boek van Meg McKinlay gelezen zodra ik het in mijn handen kreeg! Hoe kon ik ook anders? De tekenstijl is uitnodigend, meeslepend, soms zelfs ontroerend, zeker in combinatie met de simpele maar prachtige tekst. Het plaatje past. De zachte kleuren en woorden. Voor je het weet draai je de laatste pagina om en krijg je de onweerstaanbare drang om van voor af aan te herbeginnen. Doorheen de fantastische tekeningen van Matt Ottley, vertelt McKinlay het verhaal van een idee. Hoe maak je een vogel? Maar even goed, hoe maak je om het even wat? En wanneer is het af?
Ons hoofdpersonage blijft naamloos, maar toch is het gemakkelijk om een connectie met haar op te bouwen. We hebben namelijk allemaal al eens in haar schoenen gestaan. Zeker de creatievelingen onder ons zullen maar al te goed begrijpen hoe het is om een idee uit te werken, om van niets iets te maken.
Op het eerste gezicht gaat het verhaal over een meisje dat een vogel maakt. Maar dan krijgt de vogel een hart en wordt het simpele verhaaltje opeens iets magisch. Ik gaf het boek aan mijn dochter van zeven en haar vriendinnetje en ‘het hart’ was het punt waar ze naar me toe kwamen gelopen om te vragen of dat echt kan, zelf een vogel maken en het een hart geven. Waar haal je dat? Een hart voor een vogel?
Waren ze jonger geweest, dan had ik ze waarschijnlijk in de waan gelaten, maar hun nieuwsgierigheid is nu meer dan ooit leergierigheid. Dus deed ik mijn best om de boodschap uit te leggen. Dit boek is natuurlijk veel meer dan zomaar een magisch verhaal over een meisje dat een vogel maakt. Het meisje staat symbool voor artiesten, kunstenaars, kortom creatieve mensen, die iets willen maken. De vogel staat symbool voor het idee dat ze gaan uitwerken: een lied, een schilderij, een boek… Het toont dat ‘iets maken’ vaak veel meer om handen heeft dan gewoon wat dingetjes aan elkaar kleven. Dat je er op een bepaald moment een hart, jouw hart, aan schenkt. Maar weet je wat het mooiste is? Dat het pas echt tot leven komt als je het vrij laat en het met andere mensen deelt.
De schrijfster zegt het heel mooi in haar dankwoord: ‘Voor alle makers… voor iedereen die de moed heeft om het leven in te ademen en het weer los te laten.’ Een boek dat je, op verschillende leeftijden, op verschillende manieren zal raken. Een boek om steeds weer opnieuw op te pakken met tekeningen om jezelf in te verliezen. Hoe zou jij een vogel maken?

Meg McKinlay & Matt Ottley, Hoe maak je een vogel?, vertaling: Edward van de Vendel, Uitgeverij Davidfonds, 32 pagina’s (€ 16,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2020.

Berichten gemaakt 5302