Recensie: Het Geheime Boek van Sinterklaas

Dat Sinterklaas bestaat, dat weten we natuurlijk allemaal, toch? Maar wie was hij echt en komt hij nou uit Spanje of uit Turkije? In Het Geheime Boek van Sinterklaas is niet alleen de waarheid rondom de Goedheiligman te vinden, maar ook allerlei achtergrondinformatie voor nieuwsgierige kinderen (en volwassenen).

Door Rianne Nieuwdorp

Het Geheime Boek van Sinterklaas begint met maar liefst veertien verschillende Klazen. Zo is er Nicolaas van Myra, die bekend stond als vriend van alle kinderen. Hij blijkt alleen niet zo kieskeurig te zijn, want hij was ook al bevriend met de slagers en tonnenmakers. Of wat dacht je van Nicolaas de Pelgrim, die als schaapsherder leefde? Al deze Klazen proberen er samen achter te komen wie nou de Echte Sinterklaas is. Gelukkig is ook de Kerstman aanwezig om enige opheldering te geven.

Schrijfster Floortje Zwigtman, die vooral bekend is van haar historische kinderboeken, is de mythes en verhalen over Sint-Nicolaas ingedoken om een overzicht te geven van alle eigenaardigheden en tradities rondom het Nederlandse kinderfeest. Waarom zetten we bijvoorbeeld onze schoen? Waarom krijgen we cadeautjes op 5 december? En hoe vierden mensen Sinterklaas in 1665?Daarnaast komen ook de helpers en de internationale neven en vrienden van de Goedheiligman voorbij. Zo hebben ze in Duitsland een baby-Sinterklaas, het ‘Christkindl’, en in Syrië een kerstkameel. Echt zielig zijn de kinderen in Italië, die op 6 januari door de angstaanjagende heks Befana zwarte snoepjes in hun sok krijgen.

Het boek is prachtig geïllustreerd door Sassafras de Bruyn vanwege het kleurgebruik en de humoristische tekeningen, en de teksten van Zwigtman zijn informatief en grappig. Ze gaat zorgvuldig in op alle aspecten van het feest, zoals de stoomboot, de kleding van de Sint en verschillende soorten snoep. Voor de echte zoetekauwen bevat het zelfs enkele middeleeuwse recepten! Tot slot passeert ook de actuele pietendiscussie de revue.

Al met al is Het Geheime Boek van Sinterklaas een uitstekend schoencadeautje voor iedereen die niet meer helemaal gelooft in de man met de witte baard die toevallig speelgoed komt brengen. Of als je gewoon wilt weten waarom hij dat in vredesnaam zou doen. Ondanks de wirwar van Sinterklazen, verhalen en verschillende achtergronden, blijkt de Sint uiteindelijk toch diegene te zijn waar je zelf in gelooft. Want dat hij bestaat, op de een of andere manier, valt na lezing van dit boek niet meer te ontkennen. En zeg nou eerlijk, het is altijd beter dan een Italiaanse heks.

Het Geheime Boek van Sinterklaas

Floortje Zwigtman, Het Geheime Boek van Sinterklaas, illustraties: Sassefras de Bruyn, Uitgeverij Rubinstein, 140 pagina’s (€ 24,50)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2019.