Recensie: Vanaf de vluchtstrook

Bij uitgever Elik Lettinga van Nijgh & Van Ditmar zorgde het halen van zijn rijbewijs voor een echte existentiële crisis. Gelukkig bleek hij daarin niet de enige: het autorijden ging veel van zijn collega’s in het boekenvak net zo lastig af. Lettinga vroeg daarom de schrijvers bij zijn uitgeverij om hun meest absurde en hilarische rijervaringen te delen. Hij verzamelde ze in het boek Vanaf de vluchtstrook, een bundel vol herkenbare rijlesverhalen.

Door Linda Albers

Schrijvers blijken geen helden op de weg en dat levert de opmerkelijkste verhalen op. Zo vertelt Thomas Verbogt over hoe hij na drie keer examen doen wonder boven wonder zijn rijbewijs weet te halen, vergelijkt Kasper van Royen rijlessen met zwemles en geeft Maarten ’t Hart toe dat hij na jaren aan lessen toch de handdoek in de ring gooide. De auteurs van Vanaf de vluchtstrook weten met smaak, humor en misschien een tikje overdrijving over hun ervaringen achter het stuur te vertellen.
De verhalen in de bundelzijn origineel, verrassend en gaan niet enkel over de moeilijkheden van het rijden zelf. Zo lees je ook over de wel heel bijzondere rijinstructeur van Rutger Lemm, en waarom Wanda Bommer definitief stopte met autorijden. Verder laat Aafke Romeijn je meeleven met hoe het aanvragen van haar aanhangerexamen bij het CBR in een ware horrorfilm veranderde.
Het boek leest gemakkelijk weg door de vlotte schrijfstijlen en de vele humoristische uitspraken. Els Quaegebeur hoopt bijvoorbeeld te durven rijden als een Tibetaanse monnik en Sylvia Witteman vertelt dat Russen in staat zijn ‘zelfs een goed werkende auto te bouwen van Fantablikjes en splitpennen.’ De verhalen zijn zo stuk voor stuk vermakelijk en vaak heel herkenbaar, want angst en paniek achter het stuur kwelt natuurlijk niet alleen schrijvers. Als lezer herken je je ongetwijfeld in de verhalen over vergeefse rijlessen, zenuwslopende rijexamens en twijfelachtige instructeurs. Gelukkig zullen de meesten van ons het niet zo bond gemaakt hebben als enkele van deze schrijvers, dus het boek biedt bovenal heerlijk leedvermaak. Of je nu bezig bent met het verkrijgen van je roze papiertje, na veel pijn en moeite zelf achter het stuur zit of eeuwig vanaf de bijrijdersstoel meekijkt, Vanaf de vluchtstrook zal je zeker een hart onder de riem steken.

Diverse auteurs, Vanaf de vluchtstrook. Rij(les)verhalen. Uitgeverij Nijgh & van Ditmar, 248 pagina’s (€ 17,50)

Berichten gemaakt 5304