Recensie: Totem

Het overweldigende einde van je kindertijd.
Nicolas Wouters en Mikaël Ross zijn twee jonge stripmakers die elkaar op de kunstacademie leerden kennen. De vriendschap die daar ontstond leverde een samenwerking op met als resultaat Totem, een indringend verhaal over het einde van de kindertijd en de verwerking van verlies.

Door Hans Pols

Als zijn broer ernstig ziek blijkt te zijn, wordt de twaalfjarige Louis naar een padvinderskamp in de Ardennen gestuurd. De overgang is zwaar voor hem. Hij komt terecht bij een losgeslagen bende die stiekem drinkt, rookt en ‘kwartet’ met pornoblaadjes. De jongens hebben onderling een strenge pikorde en Louis moet vechten om daarin zijn plek te vinden. Hij voelt zich er niet thuis en zou het liefst wegvluchten om zijn broer in het ziekenhuis te redden. Maar alles verandert als Louis zijn totem krijgt toegewezen: de vos. Door je te verdiepen in de eigenschappen en het gedrag van je totemdier, kun je iets leren over je eigen leven, geloven sjamanen en indianen. Louis gaat zich met de vos vereenzelvigen en verandert langzaam in dit beest. Of gebeurt dat slechts in zijn fantasie?

Totem is geen makkelijk verhaal. Je moet openstaan voor de opeenvolgende, soms verwarrende beelden, die je goed op je moet laten inwerken. Het is een echt beeldverhaal, in die zin dat de tekeningen minstens even belangrijk zijn als de tekst. De storm aan emoties die woedt in Louis wordt op een indringende wijze weergegeven in beelden, waarbij droom en werkelijkheid met elkaar vervlochten raken. Een voorbeeld hiervan is het gedeelte van het verhaal waarin Louis verandert in een vos en door het duistere Ardense bos sluipt, op weg naar het ziekenhuis waar zijn broer ligt. Deze en andere dergelijke hallucinante, symbolische en emotioneel geladen scènes, zijn zelfs bijna volledig tekstloos. Daarmee bereiken de auteurs dat de verwarring van Louis ook bij de lezer toeslaat.
Op een moment in zijn leven waarbij toch al veel gaat veranderen, wordt Louis geconfronteerd met de ziekte van zijn broer. In Totem wordt dat op een heel bijzondere manier uitgewerkt en dat levert een overweldigend en indringend verhaal op dat je nog lang bijblijft.

Mikaël Ross en Nicolas Wouters, Totem, vertaling: Toon Dohmen, Uitgeverij Soul Food Comics, 128 pagina’s, ISBN 9789021412009

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 1 oktober 2018.