Recensie: Oog in oog met Paramaribo

Aan de hand van verschillende gedenktekens in Paramaribo vertelt dit boek verhalen uit de geschiedenis van Suriname. Met Oog in oog met Paramaribo levert historicus Eric Kastelein een bijdrage aan een overzicht van het herinneringserfgoed tot en met eind 2018.

Jacomijn van Kempen

Meer dan honderd gedenktekens komen aan bod in het boek, waaronder standbeelden, gedenkstenen, en borstbeelden. Kastelein gaat op zoek naar het verhaal achter ieder gedenkteken. Dat zorgt voor een rijke verzameling van bijzondere verhalen over gebeurtenissen en personen die cruciaal zijn geweest voor de geschiedenis van Suriname. Het boek ziet er op het eerste oog misschien niet erg aantrekkelijk uit: door de indeling en de vormgeving lijkt het om een droog naslagwerk over herinneringserfgoed te gaan. Oog in oog met Paramaribo is echter wel meer dan dat. De opbouw van het boek is helder; het is ingedeeld in thema’s aan de hand waarvan de gedenktekens de revue passeren. De gevarieerde thematische hoofdstukken gaan onder andere over religie, slavernij, politiek en onafhankelijkheid. De indeling van elk hoofdstuk is gelijk, en start met een afbeelding van het betreffende gedenkteken met de daarbij behorende feitelijke informatie, zoals de locatie en het jaar van onthulling.
Daarna gaat Kastelein in op de historische en maatschappelijke context: de aanleiding van de aanschaf, de onthulling en de kunstenaar die het werk heeft gemaakt. De zoektocht naar het verhaal achter het gedenkteken levert vaak interessante wetenswaardigheden op. Eén van de gedenktekens die besproken wordt binnen het thema ‘slavernij’ is de Eerste Surinaamse Huishoud- en Industrieschool. Deze school vormde een geschenk bij de herdenking van 75 jaar afschaffing van de slavernij. Kastelein beschrijft de feestelijke opening: ‘Het loopt storm, de aanvragen voor inschrijving overschrijden de veertig beschikbare plekken ruim. Voor de leerlingen, die allen het voorgeschreven blauwe uniform en witte muts moeten dragen, zijn opleidingen beschikbaar zoals Werkmeisje, Huishoudbediende, Kindermeisje en Dienstbode.’ De afwisseling van droge feiten en jaartallen met vlot geschreven gebeurtenissen en verhalen rondom de monumenten zorgen ervoor dat het boek boeiend is om te lezen.
De gedenktekens vormen een interessante invalshoek om de geschiedenis van een land in beeld te brengen. Ze zijn in de openbare ruimte te bezoeken, en dus voor iedereen toegankelijk. Kastelein maakt in dit boek ook de verhalen erachter toegankelijk. Veel gedenktekens dragen een verhaal met zich mee dat niet altijd meer levendig herinnerd wordt. Met Oog in oog met Paramaribo brengt hij de herinneringen achter de monumenten tot leven en zorgt hij ervoor dat ze in leven blijven.

Eric Kastelein, Oog in oog met Paramaribo, LM Publishers, 328 pagina’s (€ 24,50)

Berichten gemaakt 5283