Recensie: Nummer 49

Leven zonder richtingsgevoel
Als je ook wel eens wakker wordt en je afvraagt of wat je gedroomd hebt echt was, ben je niet de enige. Rachelle overkomt het in Nummer 49, het eerste deel van een tweedelige serie, al heeft het in haar geval verstrekkende gevolgen.

Door Oglaya Doua

De blinde hoofdpersoon Rachelle heeft terugkerende, angstige dromen over de schaduwman, die zegt haar te gaan verblinden. Als ze besluit om een operatie te ondergaan waarmee ze haar zicht terug kan krijgen, gebeuren er rare dingen. Ze is niet meer blind, maar het moment dat ze in slaap valt en droomt, wordt ze in een andere wereld wakker, waardoor ze beseft dat alles wat ze meemaakt misschien toch geen droom is.
Als dat verwarrend klinkt, dan is het ook zo. Het boek begint sterk, want je bent meteen geïntrigeerd door het mysterieuze aspect van deze thriller. Niet alleen door de vraag wat droom is en wat werkelijkheid, maar ook omdat je merkt dat er iets verdachts en geheimzinnigs aan de hand is in Eden, een klein dorpje in de staat Utah, waar Rachelle samen met haar vader woont. Het is een besloten gemeenschap met personages waarvan je vermoedt dat je ze niet kunt vertrouwen. In de andere wereld komt Rachelle erachter dat zij nummer 49 is, een uitverkoren mysticus om de Zegels van de Waarheid te vinden. Daarmee kan ze niet alleen de wereld redden die ze als ‘normaal’ bestempelt, maar ook deze parallelle samenleving waarin haar komst eeuwen geleden al is voorspeld.

Voor een thrillerlezer kan dit boek een ver-van-mijn-bed-show zijn. Theorieën over neurowetenschap en psychologie worden vermengd met fantasy-elementen en Bijbelse verwijzingen, die op zichzelf interessant zijn, maar soms te vergezocht zijn en daardoor verwarrend werken. Hierdoor is het verhaal moeilijk te volgen. Zo zijn bepaalde personages ervan overtuigd dat Rachelle weer kan zien door een psychosomatische reden; het lichaam doet wat de hersenen doen, dus omdat ze daarin geloofde, manifesteerde het gewenste effect zich ook daadwerkelijk. Ook zijn bepaalde elementen erg cliché, zoals Rachelle’s verliefdheid op haar redder. Dit is jammer, want een personage dat blind is, geeft juist mogelijkheid tot originelere en verfrissende insteek.
Nummer 49 is dus een spannend en mysterieus verhaal voor wie er open voor staat, dat in elk geval de vraag oproept hoe het verder gaat in het volgende boek.

3 sterren

Ted Dekker, Zegels van waarheid 1. Nummer 49, vertaling: Willem Keesmaat, Uitgeverij KokBoekencentrum, ISBN: 9789043530408, 464 pagina’s (€ 22,99)