Recensie: Niet alles is wat het lijkt

Elk verhaal heeft twee kanten, dat is wat Lily zal ontdekken in het nieuwe fantasyverhaal Terras Altas 1. Puur wit. Geboren in het welvarende Hoogland heeft zij altijd een duidelijke mening gehad over de criminele Laaglanders, maar klopt het beeld wat het Hoogland uitdraagt wel?

Door Marcella de Wolf

Een Victoriaanse wereld met baljurken en gearrangeerde huwelijken verwelkomt de lezer in het eerste boek in de nieuwe young adult-serie van Patty van Delft. Maar al snel blijkt dat dit geen historische fictie is maar een bruisende fantasy, waar steampunk-elementen (die machines uit het tijdperk van de stoomkracht mixen met futuristische uitvindingen) en magie deel uitmaken van het dagelijkse leven in de wereld van Terras Altas. En hier ontmoeten we Lily: geboren als Magyr in het Hoogland leeft ze in een wereld van privilege. Lily weet niet beter dan dat het land van Terras Atlas is verdeeld in twee delen: het rijke, maar rechtvaardige Hoogland en het onbekende, wilde Laagland. De plek waar de grootste misdadigers naartoe worden verbannen. Totdat Lily na een ongeluk met haar luchtschip in contact komt met deze Laaglanders. Waar ze in het begin nog een gevangene is, verandert deze relatie naarmate de tijd verstrijkt.  Langzaam verschijnen er bij Lily twijfels, want zijn deze mensen echt zware criminelen? ‘Niet alles is wat het lijkt. Volgzaamheid zonder kennis is een gevaarlijk iets.’
Puur wit voelt in de opzet vooral als het begin van een nieuwe serie, waarin Lily nog in opleiding is en de lezer zo op een natuurlijke wijze de werking van de magie leert en geschiedenisboeken onder ogen krijgt. Dit is maar één kant van het verhaal, want Lily’s ongeluk vervult het doel om een brug te slaan tussen de gespleten helften van Terras Altas.  Daardoor leert de lezer samen met Lily dat niet alles is zoals ze haar haar  hele leven te horen heeft gekregen.
Vanaf het moment dat Lily’s vluchtschip neerstort is het lastig om dit boek nog neer te leggen, doordat geheimen en onthullingen elkaar snel opvolgen. Maar hoewel de snelle en actieve schrijfwijze zorgt voor een meeslepende leeservaring, waren wat extra momenten van rust fijn  geweest om het verhaal te verwerken. Nu voelt het soms alsof de tijd in het boek onnatuurlijk snel voorbijgaat, waardoor soms weken verstrijken binnen een enkele pagina. Dit terwijl de bruisende nieuwe wereld veel meer detail had mogen krijgen.

Al met al is dit een young adult-roman van Nederlandse bodem die niet onderdoet voor de internationale varianten. De steampunk, de ontluikende politieke intrige en daarbovenop een cliffhanger zorgen ervoor dat ik uitkijk naar het volgende deel van Terras Altas. Dit is alleen nog maar het begin.

Patty van Delft, Terras Altas 1. Puur wit, Celtica Publishing, 379 pagina’s (€ 20,95)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie oktober 2020