Recensie: Nakkie toverstof doen met Tinkerbell

Sinds 2015 tekent Renske de Greef stripcolumns voor de NRC over de algemene worsteling van het menselijk bestaan, zoals ‘de verering van discipline’ maar ook ‘5 soorten mensen met wie ik eigenlijk geen film wil kijken’. Een terugkerende factor is de herkenbaarheid van de behandelde onderwerpen.

Door Emma Ringelding

Gewoon even optimaal genieten met op het omslag twee dinosaurussen die naar een naderende komeet kijken, eentje zegt ‘Gezellig’, is de tweede bundeling stripcolumns van De Greef. De 125 pagina’s zijn gevuld met strips (in kleur!) en af en toe een spread met illustraties. Er is een ouderschapsbingo (‘Mag ik alsjeblieft héél even in mijn eentje poepen?’), een pagina met ontroerende groenten (‘Snackkomkommers: zo klein en belachelijk!’) en een flow-chart om de vraag te beantwoorden of je met Pasen wel nog een ei moet eten (‘En eet je ’m straks wel ook echt op, ook als je hem pelt en hij dan grijsachtig blauwgroen is van de waterverf?’). Het moge duidelijk zijn dat de charme en hilariteit van De Greefs columns hem zit in de gevatheid van haar zinvorming en woordkeuze.
Je kunt zien dat De Greef eerst een schrijver is en dan een tekenaar. Haar columns zijn vaak tekst aangevuld met plaatjes; de grapjes zitten meestal in het geschreven gedeelte, en minder in de illustraties. Soms lijkt De Greef het moeilijk te vinden om haar illustraties voor zich te laten spreken, maar de columns die het beste werken zijn die waar het visuele element onontbeerlijk is, bijvoorbeeld wanneer ze een ‘zoek de verschillen’-vakantieboek-tekening maakt met aan de ene kant een mannelijke voetballer die een zak geld krijgt, en aan de andere kant een vrouwelijke voetballer met een doosje Merci.
Opvallend is dat de bundeling begint met een disclaimer over het gebrek aan anderhalve meter afstand in de columns. Het boek was al in een vergevorderd stadium toen de pandemie uitbrak: de inhoud veranderen was niet echt meer een optie. Zo’n toegevoegde opening die het boek heel duidelijk in een tijd plaatst is een interessante keuze, want wie weet is ‘tijdens het verschijnen van dit boek de herinnering aan de lockdown wel weer vervaagd’, schrijft ook De Greef – en daarmee de disclaimer in het boek gedateerd. Mijns inziens past de toevoeging echter goed in het geheel: De Greef maakt columns om onderwerpen met verschillende gradaties van ernst door middel van een lach bespreekbaar te maken, en het omgaan met een pandemie past daar goed tussen.
Hoewel ik soms liever wat meer plaatjes en wat minder tekst had gezien zijn de columns erg grappig, vanwege de alledaagse onderwerpen (bijvoorbeeld de angst om volwassen te worden) met terzijdes tot in het absurde (een mottige Peter Pan die ‘nakkie toverstof’ doet met Tinkerbell). Niet een stripboek dat je in één keer uit leest, maar perfect voor af en toe eens een pagina, of drie.

Renske de Greef, Gewoon even optimaal genieten, Uitgeverij Nijgh & Van Ditmar, 128 pagina’s (€ 20,00)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie september 2020.

Berichten gemaakt 5283