Recensie: Kookboek voor geeks

Voor wie van fantastische verhalen en lekker eten houdt, is het Kookboek voor geeks een echte must have. Heb jij ook wel eens dat je een film zit te kijken met daarin een magisch gerecht, waarvan je zou willen dat het ook jou voorgeschoteld werd? Dan maakt dit boek je fantasieën waar.

Door Sabrina de Wit

Het Kookboek voor geeks klinkt als iets voor nerds, maar het is zoveel meer. Het is het eerste boek dat mijn puberkinderen met andere ogen naar eten doet kijken. Normaal gaat hun interesse vooral uit naar hoe lekker het smaakt, maar niet naar hoe je het klaarmaakt. Dat moet vader of moeder maar doen. Maar ineens was ik het boek kwijt, en bleek dat mijn kinderen ermee op de bank zaten. Hun interesse was duidelijk gewekt.
Het Kookboek voor geeks is ingedeeld in vijf genres, te weten sciencefiction, fantasy, manga, horror en comics. Elk genre is voorzien van twee of drie verhalen, met bijbehorende gerechten. Neem bijvoorbeeld het gedeelte fantasy, dat keuze biedt uit de titels In de ban van de ring en Harry Potter. Bij de eerste hebben we gerechten als ‘Het Oog van Sauron’, gebaseerd op de kwade kracht uit Tolkiens trilogie, en een hartige taart van de welbekende waard Gersteman Boterbloem. De recepten geïnspireerd op Harry Potter zijn al net zo fantasierijk. De films met de beroemde tovenaar in de hoofdrol hebben niet alleen velen van ons meerdere keren gezien, ook de boeken van J.K. Rowling hebben heel wat kinderharten sneller doen kloppen. Zweinstein is de school waar toch eigenlijk iedereen op had willen zitten? Het ‘Stoofpotje op Zweinsteins wijze’, met kip en een krokant deegrandje, smaakt dan ook niet alleen heerlijk, het prikkelt ook de fantasie. Even zou je willen dat je echt daar was, in de grote eetzaal, met Harry, Ron en Hermelien. Uiteraard is het horrorgedeelte, met bijvoorbeeld ‘Lekkernij uit de Karpaten’, bestaande uit gedeconstrueerde bloedworst met rode biet en aalbessen uit Dracula, niet voor eenieder weggelegd, maar er is keus genoeg met de veertig recepten die het boek telt.
Buiten de lekkere gerechten, staat het Kookboek voor geeks boordevol tips, zoals welke groente of fruitsoort bij welk seizoen past. Maar wat dit boek echt tot een pareltje maakt, is de uitvoering. Het sprookjesachtige thema is prachtig doorgevoerd in de donkergekleurde pagina’s, stoere foto’s, sierletters, de aanstekelijke titels van de gerechten en, niet te vergeten, een echt sjabloon van Doctor Who.
Nu de dagen steeds kouder en guurder worden, en het heerlijk is om de keuken te vullen met warme geuren, wordt het tijd om de geek in jezelf wakker te maken. Een leuke manier om dit kookboek te gebruiken en de fantasierijke lekkernijen echt tot leven te laten komen, is door eerst met z’n allen de film te kijken of het boek te lezen en vervolgens een bijpassend gerecht te maken. ‘May the force be with you,’zou Obi-Wan Kenobi uit Starwars zeggen.

[styled_box color= “green” title= “boekgegevens”]Thibaud Villanova en Maxime Léonard, Kookboek voor geeks, vertaling: Lesley Verlinden, Uitgeverij Deltas, 124 pagina’s (€ 24,95)

Dit boekfragment verscheen eerder in de Boekenkrant, editie december 2019.