Recensie: Geheime tips van Sinterklaas

Ben je nog op zoek naar een fijn boek om samen te lezen tijdens sinterklaastijd? Dan hoef je niet langer te speuren, want Het geheim van Sinterklaas heeft alles in zich om lekker warm tegen elkaar aan te kruipen en je te verheugen op de komst van de goede, oude man.

‘Dag Sinterklaas, hier is nog een brief. Hij is kort. Want we moeten naar het ziekenhuis. Op bezoek bij mijn vake. Vake, zo noemen wij opa. Of hebt u liever dat ik opa zeg? Zoals de andere kinderen. Dan doe ik dat. Geen probleem. Vake ligt al twee weken in het ziekenhuis. We gaan elke dag bij hem op bezoek. P.s.: hoe hebt u dat gedaan? Ik bedoel 874 jaar worden. Met joggen ofzo?’
Dit is een van de ontroerende passages uit Het geheim van Sinterklaas, een prachtig sinterklaasboek voor alle leeftijden, of je nu wel of niet gelooft in Sinterklaas. Hoewel de titel in eerste instantie misschien anders doet vermoeden, gaat het boek over de bijzondere band tussen een opa en zijn kleinkind Rik. Rik schrijft brieven aan Sinterklaas. Hij hoeft geen cadeau, hij wil vooral weten hoe Sinterklaas zo oud is geworden. Zijn vake is ziek, dus misschien kan hij met de geheime tips van Sinterklaas beter worden.
Niet alleen het verhaal is bijzonder, ook de bijpassende illustraties van Van den Abeele zijn dat. Met de warme tekeningen in herfstige tinten schetst hij – letterlijk – de speciale band tussen Rik en zijn opa. Voor lezers vanaf een jaar of acht, die het verhaal waarschijnlijk het best zullen vatten, is het boek bovendien ook makkelijk en snel zelf te lezen. Dit komt door de mooie opmaak in briefvorm en het toegankelijke taalgebruik. Een aantal passages en illustraties bezorgen de lezer kippenvel.
Het geheim van Sinterklaas is een liefdevolle briefwisseling tussen Sinterklaas en een kleine jongen, die zijn opa het liefst bij zich wil houden. Een mooie aanrader voor de jonge en oudere lezer om samen te lezen tijdens sinterklaastijd.

Illustratie: Tim Van den Abeele

Bart van Nuffelen, Het geheim van Sinterklaas, illustraties: Tim Van den Abeele, Uitgeverij De Eenhoorn, 64 pagina’s (€ 15,50)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie november 2018.