Recensie: Drie dingen over Elsie

‘Er zijn drie dingen die je moet weten over Elsie. Het eerste is dat ze mijn beste vriendin is. Het tweede is dat ze altijd weet wat ze moet zeggen om me op te monteren. En het derde… daar is misschien wat meer tijd voor nodig.’ En over dit laatste punt gaat het boek Drie dingen over Elsie van psychiater en schrijfster Joanna Cannon.

Cannon krijgt lovende kritieken op haar roman over hoofdpersonen Florence, haar beste vriendin Elsie en hun vriend en medebewoner van bejaardentehuis Cherry Tree, Jack. ‘Een roman vol mededogen, aandachtig en liefdevol, over persoonlijke waarheden die zo pijnlijk zijn dat we ze zelfs voor onszelf verbergen.’ En naast deze gevoelige review van The Guardian, vindt The Times dat ‘Cannon met diep inzicht en intelligentie over dementie schrijft.’ Beide Britse kranten spreken over de eigenschappen van de hoofdpersonen en de persoonlijke ontwikkeling die zij doormaken, terwijl mij vooral de verhaalstructuur bijbleef.

Florence, Juffrouw Ambrose en handige Simon hebben hun eigen hoofdstukken in dit boek. De laatste twee zijn werkzaam in de Cherry Tree en lijken in eerste instantie te dienen als achtergrondinformanten bij het verhaal van Florence. Later in de roman blijkt hun rol toch veel belangrijker. Het verhaal is geschreven door een alwetende verteller die vertelt over het verleden, maar er zijn ook korte paragrafen die in het heden plaatsvinden. In het nu ligt Florence in haar appartement op de vloer. Ze is gevallen en wacht tot iemand komt, terwijl ze piekert over een gruwelijk geheim uit haar leven dat aan het licht dreigt te komen. ‘Als de charmante nieuwe bewoner namelijk is wie hij beweert te zijn, waarom lijkt hij dan als twee druppels water op de man de zestig jaar geleden is overleden?’

De verschillende tijden in het boek, de verteller die meer weet dan de lezer en de rol van bepaalde personages die voor mij lang ondefinieerbaar bleven, waren niet het enige dat opviel. Drie dingen over Elsie deed mij heel erg denken aan het boek en de gelijknamige film Fight Club van Chuck Palahniuk. Niet alleen omdat er, net als bij Elsie, dingen zijn die je moet weten over Fight Club en dit ook een soort mantra door de verhaallijn heen is, maar ook omdat bepaalde personages en hun eigenschappen in Cannons roman heel sterk overeenkomen met die in het verhaal van Palahniuk. Op voorhand kan ik niet vertellen over wie of wat ik het heb, maar ik ben heel benieuwd of jullie het na het lezen eens zijn met deze vergelijking. Stopt Joanne Cannon Fight Club in een bejaardentehuis?

De cover van 'Drie dingen over Elsie' van Joanna Cannon

Joanna Cannon, Drie dingen over Elsie, vertaling: Elvira Veenings, Uitgeverij Orlando, 352 pagina’s, ISBN: 9789492086914 (€ 21,99)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 4 maart 2019.