Recensie: De familie Decibel

Rara wie speelt daar? De familie Decibel vertelt het ongewone verhaal van een muzikaal gezin dat in een cello woont. Zij zijn geen mensen zoals jij en ik, maar decibellen die door de cello zwieren: zo maken zij muziek. De kleine Jacqueline vertelt ons hoe het is om op zo’n snaarinstrument te spelen.

Door Mirjam Mulder

Hoe leg je aan kinderen uit hoe er muziek uit een instrument komt? Cabaretier, radiomaker en schrijver Micha Wertheim pakt het origineel aan, door de muziek zelf als personages op te voeren. ‘Als je ooit een cello / Ergens een concert hoort geven / Vergeet dan niet dat wij het zijn / Die in die cello leven.’

Die metafoor is voor jonge kinderen misschien wat lastig om te begrijpen. Het ligt dan ook voor de hand dat degene die het voorleest die concepten uitlegt aan de hand van de tekeningen. Zo introduceert Wertheim op speelse wijze een aantal aspecten uit de muziekwereld, zonder er diep op in te gaan. Bijvoorbeeld hoe een cello in elkaar steekt, wat voor soorten muziek je ermee kunt maken, en wat er allemaal bij een opvoering komt kijken. ‘Wij Decibellen houden erg van praten / Maar doen dat altijd zonder woorden / We ruziën in harmonie / En sluiten weer akkoorden.’

De mooie tekeningen van Cristina Garcia Martin ondersteunen de tekst goed. Speels, vrolijk en vooral niet te netjes: je kunt er lang naar kijken en allerlei nieuwe details in ontdekken. Ook voor volwassenen zitten er grappige verwijzingen in, zoals het stadsgezicht met de Trumpet Towers en de familie leest de krant Daily Note bij het ontbijt. Het beeld voert de boventoon; meestal staan er maar zo’n vier regels tekst op een pagina. De verzen hebben een fijne cadans, zonder zich vast te leggen op een strak metrum of rijmschema. Ook hierin zitten soms woordspelingen die volwassenen wel kunnen waarderen. Bovendien is het met eenentwintig pagina’s makkelijk in één keer voor te lezen, of een keer of twee, drie…

Micha Wertheim, De familie Decibel,  illustraties: Cristina Garcia Martin, Uitgeverij De Harmonie, 21 pagina’s, ISBN 9789463360678 (€ 14,90)

Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie 1 oktober 2018.