Recensie: De angst

De Britse schrijfster C.L. Taylor heeft inmiddels heel wat succesvolle boeken op haar naam staan, maar niet eerder werd haar werk in het Nederlands vertaald. Met lovende kritieken van auteurs als Sarah Pinborough en Clare Mackintosh zijn de verwachtingen voor De angst hooggespannen.

Lou Wandsworth is een naïeve, beïnvloedbare, veertienjarige puber als ze de veel oudere karateleraar Mike ontmoet. Een onveilige thuissituatie en pesterijen op school maken van haar een kwetsbaar meisje, waardoor ze als een blok voor zijn charmes valt. In de overtuiging dat hij haar grote liefde is, vertrekken ze samen naar Frankrijk voor een romantisch weekend. Dit gedroomde uitstapje verandert in een nachtmerrie als Mike zich ontpopt tot een manipulatieve, gewelddadige man en Lou met moeite aan hem weet te ontsnappen.
Achttien jaar later keert ze terug naar haar geboorteplaats en wil ze voorgoed afrekenen met de man die haar leven heeft verwoest. Maar voordat ze de confrontatie met Mike aangaat, heeft hij zijn oog laten vallen op een nieuw meisje: Chloe. Lou zet alles op alles om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt. De situatie loopt totaal uit de hand, waardoor ze zichzelf nog een keer tegen Mike moet beschermen.

Het verhaal wordt verteld vanuit drie perspectieven: Lou, Chloe en Wendy. De hoofdstukken waarin de inmiddels volwassen Lou aan het woord is, worden afgewisseld met fragmenten uit haar dagboek van vroeger, waarin ze beschrijft wat zich in Frankrijk heeft afgespeeld. Taylor weet op deze manier een mooie brug te slaan tussen heden en verleden, wat de aandacht bij het verhaal houdt. Chloe is, net als Lou destijds, een onzekere tiener in een instabiel gezin die in Mike haar grote liefde en redder in nood ziet. Wie Wendy is blijft lange tijd onduidelijk, wat zorgt voor een prettige opbouw van de spanning en een prikkeling van de nieuwsgierigheid. Als eenmaal duidelijk is wat haar rol is, krijgt het verhaal meer vaart en volgen onverwachte gebeurtenissen elkaar in rap tempo op. Drie vrouwen, drie verschillende verhalen met één man in de hoofdrol: Mike. Heftige emoties als angst, wanhoop, woede en verbittering worden door Taylor niet geschuwd, maar voelbaar en treffend beschreven, waardoor de personages tot leven komen. Als Lou zich afvraagt of ze de confrontatie met Mike aan moet gaan voel je haar tweestrijd als er een stemmetje in haar hoofd fluistert: ‘ʺMaar Chloe dan?ʺ Mike zal haar blijven verleiden. Hij zal haar breken, als hij dat al niet heeft gedaan. Kun je daarmee leven, terwijl je weet dat je hem had kunnen tegenhouden?’
Taylor vlecht de levens van de drie vrouwen knap samen en knoopt losse eindjes soepel aan elkaar. De karakters zijn zeer goed uitgewerkt, de climax is onvermijdelijk en het einde is verrassend. Ze levert met De angst een uitstekende psychologische thriller af, die vraagt om vertalingen van haar eerdere werk.

C.L. Taylor, De angst, vertaling: Linda Broeder, Uitgeverij Ambo|Anthos, 369 pagina’s (€ 20,99)
Deze recensie verscheen eerder in de Boekenkrant, editie mei 2019