Het doel heiligt de middelen

Onlangs verscheen zowel het eerste deel als het tweede deel van de historische fictiereeks De bank. De focus van het verhaal verschuift van het bankwezen naar de intieme sfeer van de Engelse adel en de menselijke relaties die ontstaan. Het album is een les in wat we van Maciavelli leren: ‘Het doel heiligt de middelen’. Deze elementen geven het verhaal kleur en kracht.

Door Elias Jonkers

Het verhaal is opgedeeld in generaties. De eerste twee delen zijn de eerste generatie. Bij de verdeling in generaties denken we spontaan aan een familiegeschiedenis.

In het eerste album 1815-1848, Handel met voorkennis volgen we Nathan Rothschild en zijn jongste broer Jacob. De beroemde speculatie van Nathan is het hoofdthema in het eerste deel. Nathan probeert munt te slaan uit de kostbare informatie over de slag van Waterloo. Door de agenten van Nathan weet hij eerder dan de overheid dat Wellington ‘de kleine korporaal’ in het stof deed bijten.

Vervolgens volgen we Charlotte en haar broer Christian, twee verarmde telgen uit een geruïneerde Franse aristocratische familie die met achterlating van bezittingen de revolutie waren ontvlucht. De twee willen niets liever dan hun oude aanzien herstellen. Hiervoor zijn ze bereid tot liegen, verraad, stelen en zelfs tot moord.

Waar we in deel een vooral de familie Rothschild volgden, volgen we in het tweede deel, De afrekening, Charlotte en haar broer Christian, nu baron de Saint-Hubert. De Rothschilds komen nog sporadisch voor. Charlotte doet er alles aan om terug in aanzien te komen en wil haar kinderen de stand geven die hen toekomt. Christian wil vooral rijker worden en wraak nemen op zijn zus.

De bank is een historisch verhaal maar dat ten behoeve van het scenario boven alles fictie blijft. Hier en daar vinden we een historische fout, die we met alle plezier door de vingers zien. De historische achtergrond, de intriges, het wantrouwen tussen de personages en de menselijke relaties achter het grote geld en de macht maken van De bank een boeiend werk.

Met De bank hebben scenarist Pierre Boisserie en tekenaar Julien Maffre een meesterwerk neergezet dat nooit verveelt of ongeloofwaardig aanvoelt. De krachtige en tevens subtiele tekenstijl doet denken aan Krasse knarren van Paul Cauuet. Elke lijn klopt en de gezichtsuitdrukkingen zijn levendig: we kunnen de bitterheid van zowel Charlotte als Christian bijna proeven. Elke emotie is menselijk. We worden geleid door de personages en voelen een mengeling van medelijden en afschuw van de praktijken die zich voor onze ogen afspelen.

De conclusie bij de eerste twee delen van De bank is heel eenvoudig: op naar de volgende delen.

bank-01-1815-1848-eerste-generatie---handel-met-voorkennis

Boekgegevens

Boisserie, Guillaume en Maffre, De bank – 1815-1848, eerste generatie deel 1: Handel met voorkennis, Dargaud, ISBN 97 890 8558 362 2 (€ 7,95 tot 31/08/2015, daarna €9,50)

bank-02-1815-1848-eerste-generatie---de-afrekening

Boekgegevens

Boisserie, Guillaume en Maffre, De bank – 1815-1848, eerste generatie deel 2: De afrekening, Dargaud, ISBN 97 890 8558 374 5 (€ 7,95 tot 31/08/2015, daarna €9,50)

Berichten gemaakt 5302

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven